Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Kirjaudu ulos blogista | Ilmoita blogista
12.03.2008 - 13:48

Luin siellä novellista puolet ja sain pelkästään positiivista palautetta. Tosin piiriläiset olivat sitä mieltä ettei 20 -vuotias voi kokea niin suurta seksuaalista kaipausta, kuin novellini nuori nainen kokee. En kehdannut sanoa, että satun tietämään, että kyllä voi.

Positiivinen palaute ei ole mitnekään myönteinen asia siksi, että se kertoo ryhmän hampaattomasta linjasta.

En oikein tiedä millä volyymillä siellä uskaltaa sanoa jotain negatiivista toisten teksteistä. Huonoistakin teksteistä etsitään vain hyvä puolia, eikä se nyt ihan niin mene tämä elämä.

Kehittymistä on siis ton ryhmän perusteella täysin turha odottaa, mutta onhan se kuitenkin jonikinlainen raati jolle tekstiään voi lukea.

Ilmeisesti tekstin runolliset kuvat kuitenkin osuivat ainakin tähän ryhmään, joten en kumita niitä pois toistaiseksi.

Ryhmän jälkeen tapahtui jotain ihan ihmeellistä. Ehkä se johtui siitä, että olin juuri lukenut tekstiä naisen seksuaalisesta kaipauksesta. Juttelin pihalla sen toisen ryhmässä olevan alle 60 -vuotiaan kanssa. Mun oli pakko sanoa että nyt mun pitää lähteä kotiin, sillä yllättäen tunsin niin mieletöntä seksuaalista himoa tähän keskustelukumppaniin, että häkellyin totaalisesti ja katsoin parhaaksi paeta paikalta.

Voi herran tähden. Siis kun ei se ihminen ollut mitenkään tyyppiäni. Siis ulkoisesti. Ja sisäisestikin ehkä liian kiltti, jota on tietysti vaikea tuntemattomasta sanoa. Kevät, sovitaan että se johtui siitä.

Toisaalta kiva huomata etten ole seksuaalisesti täysin kuollut. Avioliitossa se hetkittäin tuntuu siltä. Hyödynsin tämän yllättävän vireyden kotona kumppanin kanssa. Jätin vaan sanomatta, että mistä se kipinä alunperin lähti. :)

Kimmeli kirjoitti 12.03.2008 - 19:04
Minuakin on aina ärsyttänyt se sellainen tekopyhä hyvä käytös, ettei voida antaa rakentavaa palautetta. Minä aina mieluusti haluaisin saada myös sen negatiivisenkin palautteen, sillä pelkällä positiivisella suitsutuksella ollaan hakoteillä. Tosin minä en aina usko niitä hehkutuksi vaan tiedostan omat mokani. Olisi vaan kiva saada niistä suoraa palautetta, mutta kuka uskaltaa tai kykenee, ettei olisi vittuilija???
Karpalo kirjoitti 12.03.2008 - 23:00
Aivan. Se on kamalaa koska siitä ei ole mitään hyötyä. Kritiikin sietokyvystä on hyötyä. Kaikki, varsinkaan iäkkäät ja varsinkaan miehet, ei vaan useinkaan halua otta vastaan minkäänlaista kritiikkiä. Puhumattakaan siitä, että ne uskoisi ja korjaisi jonkun jutun joka ihan oikeasti pitäisi korjata.

JPK kirjoitti 13.03.2008 - 08:39
Aika vaikea on saada kunnon kritiikkiä ryhmältä naamatusten. Tilanne varmasti muuttuisi, jos saisivat antaa palautetta nimettömänä ja kirjallisesti...
Iäkkäistä miehistä en osaa sanoa mitään, en tunne sellaisia ;)
Kirsti kirjoitti 13.03.2008 - 10:05
En tunne Karpalon ryhmää, mutta itse kirjoitusryhmiä positiivisen palautteen pohjalta vetäneeni sanoisin, että on kyllä kukkua etteikö muka positiivisen palautteen antaminen kehittäisi kirjoittajia. Kun kirjoittajalle rehellisesti kerrotaan, missä hän on onnistunut, se paitsi motivoi ja innostaa, myös auttaa häntä itse näkemään, mikä hänen teksteissään toimii. Ihminen oppii kyllä itsekin näkemään mikä ei toimi, ilman että hänen naamansa hierotaan jokaiseen kömmähdykseen erikseen. MUTTA tämä tietenkin edellyttää sitä, että positiivinen palaute on rehellistä ja paneutuvaa, ei siis mitään mielistelyä ja selkään taputtelua vaan nimenomaan jokainen vakavasti miettii mikä toisen tekstissä toimii.
Muskeli-Netta kirjoitti 13.03.2008 - 12:41
Minä olen kyllä samaa mieltä, että pelkällä positiivisella palautteella kukaan ei etene. Mutta itsekin erilaisia ryhmiä ohjanneena tiedän, että temppu on siinä, kuinka palaute annetaan: hampurilaisen välissä, siis ensin, myönteinen huomio tekstistä, sitten viilaamista, tarkentamista, poistamista jne. tarvitseva kohta ja loppuun taas joku hyvä puoli ko. arvioitavsta tekstistä. Eli ei sanota: "Sun dialogis kuulostaa epäuskottavalta.", vaan "Pidin tavasta, jolla kuvailit kertomuksesi ihmisten ajattelua. Jos haluat vielä terävöittää henkilöitäsi, kiinnität huomiota heidän vuoropuheluunsa, jotta jokaiselle henkilölle löytyy oma ääni, joka kuvaa häntä. Pienellä hiomisella tästä tulee aivan oivallinen novelli." Tää on ihan tällainen arkipsykologinen juttu, jonka olen testannut toistakymmentä vuotta pitkällä kouluttajaurallani moneen kertaan ja eri yhteykissä. Ja kannattaa muistaa, että mutta-sana saa kyllä puolustusreaktiot pintaan, ei siis kannata sanoa "Pidin tavasta, jolla kuvailit kertomuksesi ihmisten ajattelua, mutta.." koska tuo yksi pieni sana kumoaa kaiken edellä esiintuodun positiivisen.

Hauska huomata, että toisetkin saattavat kiihottua omista teksteistään. Oma ukkoni on harvinaisen tyytyväinen aina, kun olen kirjoittanut seksistä tai haluamisesta, etenkin, jos olen kirjoittamaani tyytyväinen. Silloin alan käydä minäkin ihan villinä ;-)
Kirsti kirjoitti 13.03.2008 - 13:30
Mun mielestä toi on just positiivista palautetta Muskeli-Netta, siinä keskitytään tekstin vahvuuksiin ja mietitään miten sitä voisi kehittää. Inspiroiduin postaamaan aiheesta itsekin.
Muskeli-Netta kirjoitti 13.03.2008 - 13:40
Niin, Kirsti, mutta mulle tuli tuosta Karpalon postauksesta mieleen ryhmä, jossa ei uskalleta sanoa poikkipuolista sanaa teksteistä. Sellaisistakin ryhmistä olen kuullut, jotka ovat olleet varsinaisia keskinäisen kehun kerhoja noin face-to-face ja sitten ollaan pikkuporukoissa tai pareittain parjattu toisten tekstejä tyyliin "taas samanlaista paskaa" ja "eikö se ikinä opi tiivistämään".

On tietysti mahdollista, että Karpalon teksti vain oli niin hyvä, etteivät keksineet muuta kuin tuon ikärasistisen huomautuksen. Tai sitten eivät halunneet pelästyttää pois uutta jäsentä heti arvostelemalla tekstiä. Mutta kyllä meiltä suomalaisilta joskus puuttuu se rakentavan kritiikin taito. Sitä joko lytätään tai ei uskalleta sanoa mitään.
hirlii kirjoitti 13.03.2008 - 18:30
Toki rakentavan ja perustellun palautteen antaminen on tärkeätä, mutta se myönteinen pitäisi osata myös ottaa vastaan. Eikös me myös olla tavattoman taitavia myös mollaamaan itseämme ja hanakasti halveeraamme itsensä kehujaa. Onnistumisen ilo kuitenkin tekee jokaisen ihmisen hirmu tyytyväiseksi.

Tuo "hampurilais-palaute" on tuttua minullekin. On pirun helppoa itseasiassa olla kriittinen kuin antaa ja ottaa vastaan spontaanisti kehuja ja kannustusta. Aikapäiviä ja vuosia sitten olin mukana ryhmässä, jossa oli taitavia ja hyviä kirjoittajia. Siinä ikävä kyllä tapahtui sellainen ilmiö, että ylikriittisyys otti vallan ja vei kyllä monilta tekemisen ilon. Eräskin sen ryhmän jäsen (on sittemin julkaisutkin) antoi sen hyvän palautteensa minulle ryhmästä poistuttuamme kun hän ei kyennyt avaamaan suutansa ryhmässä. Että ryhmän tilanteella on myös vaikutuksensa palautteen laatuun.

Toki, joistain teksteistä on aika vaikeata sanoa mitään, silloin minusta on rehellistä sanoa etten oikein osaa sanoa tästä mitään kuin sanoa, että tämä on ihan sontaa. Kaikki tekstit nimittäin eivät sytytä minkäänmoisia haluja, oli sitten kyse seksistä tai muista haluista.



Rooibos kirjoitti 13.03.2008 - 21:34
Palautteesta puhuttaessa täytyy muistaa se, että hyvä palautteen antaja osaa naamioida negatiivisen palautteen neutraaliksi. Negatiivinen palaute kenties lyttäisi kirjoittajan tai herättäisi kiukkuisen puolustusreaktion, mutta ns. neutraalina kommenttina asia menee usein paremmin perille. Minä toivon negatiiviset kommentit neutraaleina kommentteina, koska silloin minun on helpompi itsenikin nähdä, että missä mättää ja myös oppia näkemään tekstistä useampia kohtia, joissa sama asia on päin mäntyä.

Mietin tässä, että mikä on negatiivista palautetta. Onko se sitä, joka on annettu negatiiviseen sävyyn? Esim. "Tää sun dialogi on ihan paskaa, kato nyt, nää henkilöt ei oo pätkääkään uskottavia."

Vai onko negatiivinen palaute sitä, missä sisältö on negatiivinen? Esim. "Tämä novelli on pelkkää kuvailua, eikä kuvailulla ole varsinaista pointtia lainkaan. Lisäksi kuvailusi on melko naiivia ja käytät pelkkiä kliseitä."

Vai onko negatiivinen palaute sitä, jonka saaja kokee negatiiviseksi? Jos vaikka palautteen antaja ei oikeasti sano mitään negatiivista, antaa ehkä pari korjausehdotusta, mutta nekin positiiviseen sävyyn.

Hmm. Minun täytyy hankkiutua palautteen äärelle, jotta voin jatkaa näitä pohdintojani ;). Ja sori, jos esimerkit eivät ole kuvaavia, toivottavasti pointtini kuitenkin selviää. Alkaa olla jo vähän väsy, eikä pää oikein toimi... Öitä!
Karpalo kirjoitti 13.03.2008 - 22:11
Onpas täällä ehtinyt muodostua pitkä ketju .

Nimenomaan sitä tarkoin että näytti siltä että ryhmäläiset hymistelivät toisilleen ja etsivät pelkkiä kehumisen sanoja ja vaikka näkivätkin jonkun jutun josta olisi hyötyä sille toiselle, niin eivät uskaltaneet sanoa ja itsekin meni nopeasti mukaan siihen, että ei uskaltanut sanoa jotain jonka olisi halunnut sanoa. Sillä ryhmällähän ei ole varsinaisesti mitään vetäjää eikä opettajaa. Kaikki on tavallaan tasa-arvoisia, olisi ehkä hyvä jos olisi joku joka vetäisi yhteen ja osaisi kouluttaa edes vähän.

Ihan ehdottomasti kannatan tota hampurilaistekniikkaa, että annetaan aina sitä myönteistä palautetta ja tarvittaessa sitten sitä kriittisempää. Mullahan on se yksi kesäkurssikokemus jossa opettaja ei tykännyt mistään mitä tein ja mun mielestä lähes pilkkasi mua muiden edessä ja se veti kyllä itsetunnon ja kirjoittamishalut hetkeksi täysin nollaan. Tämä oli siis biisikurssi.

Kriittisemmässä palautteessa pitää olla hirveän hienotunteinen ja silti sillä on vaikea olla loukaamatta. Kaikki eivät pysty neutraaliuteen, mutta sellaista on tosiaan helpoin ottaa vastaan ja siitä opikseen.

Mutta siis se pointti oli mulla se että jonniinjoutavasta hymistelystä ei ole mitään hyötyä. Positiivisesta palautteesta on ehdottomasti hyötyä ja sitä saatuaan pystyy ottamaan vastaan niitä korjausehdotuksiakin.

Neutraalista palautteesta paras esimerkki on mulla se södikan palauttama novelliplari. Ei sanaakaan siitä mitä sille pitäisi tehdä. Vain hiljaisia lyijykynämerkintöjä niissä kohdissa jotka kommentoijan mielestä vaativat korjausta. Tyylivirheistä yms. Se oli ihan hirveän hyvä palaute.

Myös yltiöpositiivinen palaute voi siinä mielessä olla haitaksi, että siitä voi päihtyä työkyvyttömäksi ihan samalla tavalla kuin siitä liian kielteisestäkin.



Rooibos kirjoitti 13.03.2008 - 23:20
Jonninjoutava hymistelypalaute on kyllä kamalaa, ei siinä mitään. Ihan karmea visio on joutua kuuntelemaan palautetta, joka on sitä tasoa, että "sinulla on hyviä sanavalintoja" ja "oikein mukavia nämä sinun henkilöhahmosi" ja "käytät värikästä kieltä". Tuossa kuvitelmassani turhaudun hirveästi ja haluaisin huutaa palautteen antajille, että "joo joo tiedetään, mutta olen ollut yli tuosta vaiheesta jo kymmenen vuotta, sanokaa jotain uutta!"

Tuli vaan mieleen.

Karpalo, toivottavasti ryhmä tuosta tormentautuu palautteiden kanssa. Ja jos ei tormentaudu, niin kuten kirjoitit, se on sentään raati, jolle voi lukea tekstiään.
Karpalo kirjoitti 14.03.2008 - 13:42
Niin, koska olen käynyt siellä vasta kaksi kertaa ja kerran tekstin kanssa, niin jatkan käymistä ja opettelen itsekin sellaista myönteisen kannustavaa kriittisyyttä näitä toisia kohtaan.

Mä luulen että kaikki ei edes halua mitään oikeaa kritiikkiä teksteistään. Kaikki ei halua kehittyä kirjoittajina ja selin on tietenkin ihan oikein ja hyvä tapa olla kirjoittaja, mutta minä toivon ryhmältä nimenomaan sitä että joutuisin perustelemaan itelleni ja muille että miksi mä olen tehnyt jonkun jutun niin kuin olen tehnyt. Samalla saisin sitten useammalta ihmiseltä joko myötäistä tai vastaista kommenttia tekemisiini ja se sitten voisi selkeyttää sitä suuntaa mitä lähtee tekemään.

Mulla olis sulle Rooibos yksi idea. Uskaltaisitko vaihtaa kanssani yhdet novellit, niin annettaisiin niistä toisillemme mahdollisimman rehelliset palautteet, niin hyvässä kuin pahassakin. :)
itte kirjoitti 14.03.2008 - 20:06
Eikö muuten muutama kehittymishaluinen kirjoittaja (puoli tusinaa tai alle) voisi perustaa yhteisen muille salatun blogin, jossa keskustella teksteistä. Tietenkin niitä voisi myös lähetellä ja antaa henkilökohtaista palautetta. Olen unelmoinut sellaisesta. Tosin itse en ole aikoihin kirjoittanut mainittavasti, mutta minua vaivaa tunne, että tulen kohta hulluksi, ellen taas sitä aloita. Olisin siis valmis liittymään joukkoon.

Annan e-mail osoitteeni, jos teitä kiinnostaa.
Karpalo kirjoitti 14.03.2008 - 22:31
Mä voisin olla mukana, jos saadaan vielä yksi mukaan. Rooibos, käviskö virtuaalikirjoitusryhmä?
Rooibos kirjoitti 15.03.2008 - 19:57
Jees! Loistava idea! Vaihdetaan novelleja ja perustetaan virtuaalikirjoittajapiiri! Joo, hyvä idea. Itten ehdotus veri nais. Palataan käytännön asioihin huomenna tai joku lähipäivä? Nyt pitää joutua...
Karpalo kirjoitti 15.03.2008 - 21:05
Olen Lontoossa torstaihin saakka ja myös pääsiäisen vietän netin ulottumattomissa.

Jos haluatte tehdä heti blogin, niin siitä vaan. Olen messissä lomien jälkeen.

Rooibos kirjoitti 16.03.2008 - 11:05
Palaan rikospaikalle nyt kun en ole enää punaviinihuuruissa kuten eilen illalla. Sori huutomerkkien runsaus edellisessä kommentissani ;). Tällä hetkellä mukana siis Karpalo, Itte ja Rooibos. Itte, edetäänkö johonkin suuntaan jo tässä ennen Karpalon paluuta lomalaitumilta?
Bulla kirjoitti 16.03.2008 - 11:25
Jos ryhmään mahtuu ja huolitaan, niin voisin lähteä mukaan.
Rooibos kirjoitti 16.03.2008 - 13:55
Tervetuloa Bulla! - nyt meitä on neljä. Alkaa olla aika hyvä koko mielestäni. Onkohan Itte vielä langoilla?
itte kirjoitti 16.03.2008 - 23:12
joo, nyt taas olen. Minulla ei enää ole blogia, enkä sulta löytänyt e-mail-osoitetta. Lähdetään mun blogiajan vanhalla osoitteessa: ihan piste ite at netti.fi. Osannette lukea alun oikein. Pistäkää tietoa tulemaan. Kiitos. ;) jeee
Rooibos kirjoitti 17.03.2008 - 18:19
Itte, lähestyin spostitse! Varmuuden vuoksi kahteen otteeseen, kuten huomaat... Krhm ;), hyvin menee ja tolleen.
itte kirjoitti 18.03.2008 - 15:14
Bulla, olisi kiva kuulla, miten sinuun saayhteyttä. ;)
Bulla kirjoitti 18.03.2008 - 20:50
No vaiks s-postilla. Pistä vaikka tohon bullanen@hotmail.com
Supra trainers kirjoitti 24.12.2011 - 09:39
This is the first time i reading your article.I like it.it is usefull for me.thank a lot.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code